پاتوق کده | دلناز فان

ورود به سایت پاتوق کده | پاتوق کاربران چت

پاتوق کده | دلناز فان

ورود به سایت پاتوق کده | پاتوق کاربران چت

مشخصات بلاگ

پاتوق کده بهترین سایت سرگرمی و ارائه اخبار روز سرارسر دنیا می باشد دلناز فان زیر مجموعه ای از پتوقکده می باشد

بایگانی

اگر دوست دارید 10 اتفاقی که در طول سال های برگزاری مراسم اسکار, رخ داده و همیشه در ذهن علاقمندان به اسکار را بشناسید با ما همراه شوید.

قصد داریم به 10 اتفاق عجیب و خاص در طول مراسم اسکار بپردازیم که هیچگاه از یادها نخواهند رفت.


1940: هتی مک دانل Hattie McDaniel برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,اسکار

 

در سال 1940 هتی مک دانل اولین زن آفریقایی – آمریکایی بود که برای نقش مامی در فیلم برباد رفته“Gone with the Wind.”  جایزه نقش بهترین بازیگر مکمل زن را دریافت کرد این جایزه نه تنها از این بابت تاریخ ساز شد بلکه باعث تعجب همگان در زمانی که جامعه هنوز غرق در تبعیض نژادی بود گردید. بیشترین بحثی که در ارتباط با برنده شدن این جایزه توسط مک دانل به راه افتاد به دلیل وجود موانع نژادی نبود بلکه از سوی افرادی بود که بازی در نقشهایی مثل مامی و سایر نقشهایی که مک دانل پس از آن به عهده گرفت را موجب کلیشه شدن اینگونه نقشها برای سیاه پوستان می دانستند. بحثها بر سر جایزه مک دانل زمانی مورد تمسخر واقع شد که از حضور هتی و سایر بازیگران و اعضای  سیاه پوست فیلم بربادرفته هنگام پیش نمایش فیلم جلوگیری شد.

1970: جرج سی اسکات George C. Scott از دریافت جایزه اسکار خودداری کرد
جرج سی اسکات اولین برنده اسکاری نیست که از دریافت تندیس خودداری کرد. این افتخار قبلاً نصیب دادلی نیکولاس Dudley Nichols فیلمنامه نویس فیلم اینفورمر “The Informer” در سال 1935 شده بود. اما اسکات اولین بازیگری است که از دریافت تندیس خودداری کرده و مراسم اسکار را "رژه گوشت" نامید. اسکات برای نقش خود در فیلم پاتن “Patton.” برنده شد.

امتناع او از دریافت جایزه به چنان موضوعی تبدیل شد که عکس وی را بر روی جلد روزنامه تایمز و زیر عنوان " هنر یک بازیگر: خشم زیر پوست" چاپ کردند. علی رغم توهین آشکار او به آکادمی ، نقشهای اسکات باز هم کاندید جایزه شد و ثابت کرد کسی مجبور نیست آکادمی را دوست داشته باشد تا آکادمی هم اورا دوست داشته باشد.

1979: ساچین لیتل فدر SacheenLittlefeatherاز دریافت جایزه مارلون برندو خودداری کرد

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,اسکار

 

مارلون برندوMarlon Brando برای اولین برا بعنون بهترین بازیگر برای فیلم (در بارانداز 1954)On the Waterfront”  به روی سن رفت. اما در سال 1973 از دریافت دومین جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در نقش دون ویتو کورلونه Don Vito Corleone در فیلم پدرخوانده (1972)“The Godfather”  خودداری کرد. برندو عدم پذیرش جایزه خود را با فرستاندن ساچین لیتل فدر نماینده کمیته بومیان آمریکا به مراسم به جای خود نشان داد.

لیتل فدر به روی صحنه رفت جایزه را از راجر مور نپذیرفت و شرع به سخنرانی شجاعانه و با شکوهی درباره اینکه چرا برندو با کمال احترام جایزه خود را نمی پذیرد انجام داد و علت آن را به تصویر کشیدن توهین آمیز بومیان آمریکا در فیلمهای هالیوودی دانست. برخی از حضار او را سرزنش کردند در حالیکه برخی دیگر اورا تشویق کردند. تلاشهایی برای بی حرمت کردن لیتل فدر به دلیل بومی نبودن و مکزیکی بودن او انجام شد اما لیتل فدر یک آپاچی بوده و همیشه خواهد بود.

1996: رورند جس جکسون: Reverend Jesse Jackson 20 سال از زمان خود جلوتر بود

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,اسکار

 

زمانی که در سال 1996 از سیاه پوستان آمریکا خواست هالیوود را به دلیل" تبعیض نژادی و خشونت فرهنگی " تحریم کنند. اما درخواست او با مقاومت از سوی افراد برجسته و مشهوری مثل اپرا وینفری و کوئینسی جونز مواجه شد چرا که آنها عقیده داشتند شرکت سیاه پوستان در مراسم اسکار ضروری است. نقل شده که جکسون درباره کمپین کمابیش موفق امسال به نام #اسکار خیلی سفید گفته است " امیدوارم این بار سیاه پوستان به جای زندگی با ذلت ترجیح دهند باوقار بمانند"

 

1978: ونسا ردگریوVanessa Redgrave جنایات صهیونیست ها را محکوم کرد
ونسا ردگریود زمانیکه پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ایفای نقش در فیلم جولیا (1977) به روی صحنه رفت خشم و شگفتی حضار را برانگیخت. او به حضار برای مقابله با جنایات صهیونیست ها که رفتارشان باعث توهین به مقام یهودیان در سراسر دنیا شده تبریک گفت. بعد از او زمانیکه پدی چایفسکیPaddy Chayefsky فیلنامه نویس به روی صحنه رفته تا جایزه بهترین فیلمنامه را اعلام کند رد گریو را به خاطر استفاده از سکوی آکادمی جوایز در راستای مسائل شخصی خودش محکوم کرد. و گفت " خانم ردگریو باید بدانند که جایزه ایشان نقطه عطف تاریخ نیست و یک تشکر ساده هم کفایت می کند"

1999: الیا کازانElia Kazan جایزه یک عمر فعالیت هنری را دریافت می کند

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,اسکار

 

شهرت الیا کازان به عنوان یکی از تاثیر گذارترین و وظیفه شناس ترین فیلم سازان زمانی خدشه دار شد که وی در مقابل کمیته فعالیتهای ضد آمریکایی در سال 1950 اعتراف کرد که کمونیست است. نام بردن از برخی رفقای کمونیست وی باعث از دست دادن شغل و حتی خودکشی برخی از آنان گردید. کازان گفت که تنها اسامی را که از قبل در لیست سیاه کمیته وجود داشته را لو داده اما رفقایش با او موافق نبوده و وی را طرد کردند. در سال 1999 که اعلام شد کازان به خاطر یک عمر فعالیت هنری جایزه دریافت می کند باعث خشم جامعه سینمایی شد. مارتین اسکورسیزی کارگردان و رابرت دنیرو بازیگر جایزه کازان را اعلام کردند . برخی از حضار با تشویق های خود از کازان 90 ساله قدردانی کردند ، در حالیکه برخی دیگر مثل اد هریس بازیگر بدون حرکت نشسته و با عصبانیت ادامه برنامه را نگاه کردند.
 
2003: رومن پولانسکی جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد
رومن پولانسکی یکی از افرادی است که هرگاه بحث جدائی هنر از هنرمند به میان می آید از وی نامبرده می شود. به عنوان یک فیلمساز پولانسکی پرونده درخشانی دارد اما شهرت شخصی وی چندان قابل توجه نیست. در سال 1977 پلانسکی به جرم تجاوز به یک دختر 13 ساله بازداشت شد. پولانسکی به گناه خود اعتراف کرد و برای مدتی که از سوی دادگاه مشخص شد در زندان ماند. اما زمانیکه از زندان آزاد شد تا بنابه نظر قاضی مدت محکومیت او افزایش یابد پولانسکی ترجیح داد تا از آمریکا فرار کند پیش از اینکه برای بار دوم محکوم شود. زمانی که نام پولانسکی به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم پیانیست (2002) خوانده شد بحث هایی به راه افتاد که آیا شخصی که به چنین جرم وحشتناکی مرتکب شده آیا استحقاق داشتن شغل را دراد چه برسد به اینکه مورد تقدیر نیز قرار بگیرد. این بحثها پولانسکی را گرفتن جایزه اسکار بازداشت اما آنچه که در تاریخ اسکار قابل توجه است این مطلب بود که پولانسکی مانع دریافت جایزه بهترین فیلم به خاطر فیلم دار و دسته نیویورکی ها“Gangs of New York”  توسط مارتین اسکورسیزی گردید. پولانسکی هرگز برای دریافت جایزه خود مراجعه نکرد.

1986: به رنگ ارغوان برای 11 عنوان نامزد دریافت جایزه شد اما برنده نشد
به رنگ ارغوان (1985) به عنوان بزرگترین اشتباه اسکار تصور می شود. این فیلم که براساس رمان آلیس والکر برنده جایزه پولیتزر ساخته شده داستانی در باره زنان سیاه پوست جنوبی دارد که سالها مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. این فیلم برای 11عنوان نامزد دریافت جایزه شد از جمله بهترین کارگردانی برای استیون اسپیلبرگ، بهترین بازیگر زن برای ووپی گلد برگ بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای اپراوینفری و بهترین فیلمبرداری شد. اما در هیچکدام از این عنوان ها برنده نشد. و برنده فیلم سیدنی پولاک به نام "خارج از آفریقا (1985) "اعلام گردید داستان عاشقانه ای در باره دو سفید پوست که در کنیا زندگی می کنند.
 
2003: مایکل مور در سخنرانی هنگام دریافت جایزه خود سیاستهای بوش را مورد سرزنش قرار داد
این فیلمساز کاری می کند که خودش را به دردسر بیاندازد خوب زمانیکه فیلم " بولینگ برای کلمبین "“Bowling for Columbine”  (_2002) برنده جایزه بهترین فیلم مستند شد ، او ناامید نشد او تمام کاندیداهای فیلم های مستند را به روی سن فراخواند و به نظر می رسد که با این کار خوشحالی برنده شدن خود را با دیگران تقسیم کرد. اما این افراد شریک جرم های ناخواسته مایکل مور شدند چون وی در سخنرانی خود برضد بوش حرفهایی زد. عکس العمل حضار متفاوفت بود برخی او را تشویق و برخی او را هو کردند.
 
1975:برت اشنایدر نامه ای از سوی ائتلاف کره شمالی خواند
برت اشنایدر تهیه کننده سینما و تلویزیون آمریکایی است که با فیلمهایی مثل سبک سواران (easy riders 1969( ,   و 5 قطعه آسان (five easy pieces 1970) عصر جدیدی از تقابل فرهنگی را به هالیوود آورد.

 

در سال 1975 اشنایدر و کارگردان پیتر دیویس برنده جایزه بهترین فیلم مستند برای " قلبها و ذهنها "(1974)  شدند یک فیلم ضد جنگ ویتنامه که اشنایدر آن را " حماسه فاجعه " خواند هنگام سخنرای دریافت جایزه ، اشنایدر گفت"خیلی مسخره است که درست قبل از زمانی که ویتنام در حال آزاد شدن است ما اینجا هستیم" و سخنرانی خود را با خواندن متنی از ائتلاف ویتنام شمالی ادامه داد که از تمام حامیان جنبش ضد جنگ سپاسگزاری کرده " برای تمام آنچه از طرف صلح انجام داده اند" نتیجه این سخنرانی سیلی از تلگرامهای خشمگین از سوی بینندگان مراسم اسکار بود که منجربه این شد که فرانک سیناترا با خواندن متنی از سوی اعضای آکادمی به خاطر مطرح شدن مسائل سیاسی در مراسم از بینندگان عذرخواهی کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۴
ehsan sohrabi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی